Zentralbl Chir 2002; 127(9): 755-759
DOI: 10.1055/s-2002-33952
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

CT-Venographie und CT-Angiographie der Pulmonalarterien in der Diagnostik der akuten Lungenarterienembolie

CT Venography and CT Angiography of the Pulmonary Arteries in Acute Pulmonary EmbolismL. Jonetz-Mentzel, C. Eger, S. Basche
  • Institut für Bildgebende Diagnostik, HELIOS Klinikum Erfurt
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 September 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ermittlung der diagnostischen Wertigkeit einer CT-Venographie der unteren Extremitäten mittels Mehrschicht-Spiral-CT im Rahmen einer CT-Angiographie der Pulmonalarterien bei der Verdachtsdiagnose der akuten Lungenarterienembolie.
Methodik: Von September 1999 bis April 2001 wurde bei 252 Patienten eine CT-Angiographie der Pulmonalarterien in Kombination mit einer CT-Venographie der V. cava, der V. iliaca und der proximalen V. femoralis bzw. seit April 2000 zusätzlich der V. poplitea einschließlich der proximalen Unterschenkelvenen durchgeführt. Die Untersuchungen erfolgten an einem Doppeldetektor- bzw. Multidetektor-Spiral-CT (Elscint Twin bzw. GE Lightspeed).
Ergebnisse: In 79/252 Fällen wurde die Verdachtsdiagnose Lungenarterienembolie bestätigt (40 zentrale und 39 segmentale/subsegmentale LAE). Bei 38/40 zentralen LAE und bei 22/39 segmentalen/subsegmentalen LAE fand sich in der CT-Venographie eine tiefe Venenthrombose, in 1/79 eine gedoppelte V. cava. Bei 5 Patienten wurde eine Kavathrombose mittels temporärem Kavafilter versorgt. Bei 13/173 Patienten ohne Lungenembolie zeigte die CT-Venographie tiefe Thrombosen.
Schlussfolgerungen: Die Routine-CT-Venographie der unteren Extremität im Rahmen der Diagnostik der akuten Lungenarterienembolie erfasst therapierelevante Thrombosen mit einer hohen Sensitivität.

Abstract

Objectives: To determine the diagnostic value of CT venography after CT angiography of the pulmonary arteries using multislice helical CT in the diagnosis of acute pulmonary embolism.
Methods: Between September 1999 and April 2001 252 patients with clinically suspected pulmonary embolism were examined. CT angiography of the pulmonary arteries was followed by CT venography of the inferior vena cava, the iliac veins and the proximal femoral veins; after April 2000 the popliteal veins and the proximal lower leg veins were additionally investigated. The examinations were performed with a double detector and a multidetector scanner (Elscint Twin and GE Lightspeed).
Results: Pulmonary embolism was found in 79/252 patients (40 central and 39 segmental/subsegmental PE). In 38/40 patients with central PE and in 22/39 patients with segmental/subsegmental PE in CT venography a deep venous thrombosis was detected, in 1/79 patient a doubled inferior vena cava could be found. In 5 patients with thrombosis of the inferior vena cava a transjugular cava filter placement was performed. In 13/173 patients without pulmonary embolism CT venography showed deep venous thrombosis.
Conclusion: CT venography of the lower extremities is a practical and efficient additional examination to CT angiography in clinical suspected pulmonary embolism. It can detect the causing venous thrombosis with a high sensitivity.

Literatur

  • 1 Bruce D, Loud P A, Klippenstein D L, Grossman Z D, Katz D S. Combined CT venography and pulmonary angiography: how much venous enhancement is routinely obtained?.  AJR Am J Roentgenol. 2001;  176 1281-1285
  • 2 Cham M D, Yankelevitz D F, Shaham D. et al . Deep venous thrombosis: detection by using indirect CT venography.  Radiology. 2000;  216 744-751
  • 3 Duwe K M, Shiau M, Budorick N E, Austin J H, Berkmen Y M. Evaluation of the lower extremity veins in patients with pulmonary embolism: a retrospective comparison of helical CT venography and sonography.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  175 1525-1531
  • 4 Garg K, Kemp J L, Wojcik D, Hoehn S, Johnston R J, Macey L C, Baron A E. Thromboembolic disease: comparison of combined CT pulmonary angiography and venography with bilateral leg sonography in 70 patients.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  175 997-1001
  • 5 Goodman L R. CT diagnosis of pulmonary embolism and deep venous thrombosis.  Radiographics. 2000;  20 1201-1205
  • 6 Loud P A, Grossmann Z D, Klippenstein D L, Ray C E. Combined CT venography and pulmonary angiography: a new diagnostic technique for suspected thromboembolic disease.  AJR Am J Roentgenol. 1998;  170 951-954
  • 7 Loud P A, Katz D S, Klippenstein D L, Shah R D, Grossman Z D. Combined CT venography and pulmonary angiography in suspected thromboembolic disease: diagnostic accuracy for deep venous evaluation.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  174 61-65
  • 8 Loud P A, Katz D S, Bruce D A, Klippenstein D L, Grossman Z D. Deep venous thrombosis with suspected pulmonary embolism: detection with combined CT venography and pulmonary angiography.  Radiology. 2001;  219 498-502
  • 9 Katz D S, Loud P A, Klippenstein D L, Shah R D, Grossman Z D. Extra-thoracic findings on the venous phase of combined CT venography and pulmonary angiography.  Clin Radiol. 2000;  55 177-181
  • 10 Müller C, Kopka L, Funke M, Funke C, Grabbe E. Diagnostik der Lungenembolie und zugrunde liegender Venenthrombosen in der Mehrzeilen-Spiral-CT.  Fortschr Röntgenstr. 2001;  173 528-535
  • 11 Remy-Jardin M, Remy J, Deschildre F, Artaud D, Beregi JP Houssein-Foucher C, Marchandise X, Duhamel A. Diagnosis of pulmonary embolism with spiral CT: comparison with pulmonary angiography and scintigraphy.  Radiology. 1996;  200 699-706
  • 12 Schoepf U J, Kessler M A, Rieger C, Böhme E, Schaller S, Ohnesorge B M, Niethammer M, Becker C R, Reiser M F. Diagnostik der Lungenembolie mit der Mehrschicht-Spiral-CT.  Radiologe. 2001;  41 248-255
  • 13 Yankelevitz D F, Gamsu G, Shah A, Rademaker J, Shaham D, Buckshee N, Cham M D, Henschke C I. Optimization of combined CT pulmonary angiography with lower extremity CT venography.  AJR Am J Roentgenol. 2000;  174 67-69

Dr. Lars Jonetz-Mentzel

Institut für Bildgebende Diagnostik

HELIOS Klinikum Erfurt GmbH

Postfach 10 12 63

Nordhäuser Straße 74

99012 Erfurt

Phone: 03 61/7 81 26 00

Fax: 03 61/7 81 26 02

Email: ljonetz@erfurt.helios-kliniken.de

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